dissabte, 21 d’agost del 2010

21/08/2010 - Doble excursió & Magnífica posta de sol -

Avui toca un post molt llarg, però és que el meu dia ha estat llarg i ple d'aventures! A les 9:30 estava mig endormiscat al llit, quan algú ha picat a la meva porta. He pensat que seria la Mari, per saber si al final havia aconseguit un rifle o no. Com que no el tenia, no m'he volgut llevar jeje. Un minut després he rebut un sms, era la Lorna, per si m'apuntava a fer una excursió en bici fins a la Gruve 6 (Mina 6), per fer una petita excursió allà. Ràpidament he imaginat que havia estat ella la que picava a la porta jeje. M'he llevat ràpid, i mentre em vestia, li he enviat la resposta dient que evidentment m'apuntava i que estaria llest en 30 minuts. Resulta que estava a la meva barraca, just a la cuina del pis inferior amb l'altre membre de l'excursió: l'Ebbe (de Dinamarca). La Lorna m'ha aconseguit una bicicleta, i a les 10h hem sortit de Nybyen :)

Avui he tornat a gaudir d'una bicicleta (un parell de mesos després). La baixada fins a la UNIS és realment cómode si no fa fred, no cal pedalar si no tens pressa. Almenys la bici que m'han deixat frenava molt bé i els canvis rutllaven a la perfecció! Hem fet una parada a la universitat per recollir el rifle i la pistola de bengales, i hem sortit cap a l'est, seguint l'Adventdalen cap a la Gruve 6. A la que surts de Longyearbyen, l'asfalt es converteix en terra, però està ben conservat i es pot anar molt cómodament en bicicleta. He aprofitat per fer algunes fotos "on the bike" que sempre són divertides (la Lorna m'ha dit que ella no pot fer això perquè si deixa anar el manillar, va a terra jeje). Durant el trajecte, hem parat just a l'inici de la primera vall (Endalen = literalment Vall número 1, no eren molt originals els que posaven els noms). Allà hem visitat un experiment que estan fent sobre el Permafrost, i on van trobar les restes d'un avió de la II Guerra Mundial. Després hem continuat fins a la segona vall (Todalen = literalment vall número 2, no comments xD) i un cop superada, hem trencat a mà dreta per anar fins la Gruve 6 (Mina 6). Aquí hem tingut la primera pujada del dia, i he estat l'únic en fer-la sobre la bici xD Hem trobat restes de pells de foca penjades en els assecadors i m'han explicat que a vegades usaven aquesta tècnica per atraure óssos polars i quan s'aixecaven a dos potes, els disparaven a la panxa, mmm això és fer trampa xD

Finalment, just a la Gruve 6, teníem davant nostre l'estructura abandonada de la mina i la muntanya a pujar. Hem deixat les bicis a baix (sí amics, aquí no hi ha risc de que ningú et robi res xD) i hem enfilat cap amunt seguint la nostra pròpia ruta en diagonal per una pendent força pronunciada. Només sortir, hem vist una guineu àrtica que ràpidament ha fugit de nosaltres. Finalment, després d'un esforç notable, hem arribat a la part superior de la mina i ha tocat girar a la dreta per atravessar un torrent de pedres. En aquest moment hem vist que pujava un preciós camí en zig-zag des de baix, per on venia un altre grup de gent, mmm sense comentaris, tocarà usar-lo de baixada jeje. Ja només ens ha faltat atravessar una passarel·la i unes escales de fusta, per arribar a la caixa negra per signar! L'Ebbe i la Lorna han decidit dinar, però com que per mi era massa dora, he acabat de pujar al cim de la muntanya, on hi havia una creu i un parell de fites rocoses. Durant tota la pujada, les vistes de l'Adventdalen eren espectaculars, sense núvols, sense sol i sense vent!

Just abans de baixar, ha arribat l'altre grup. Resulta que eren 3 mares amb 3 nens ben petits que han fet tota la pujada!! Els han premiat posant xocolata dins la caixa negra d'amagat, i quan els nens l'han obert s'han trobat el premi jajaja. La Lorna dèia que ella també volia :P La baixada volia ser pel camí en zig-zag, però realment era lent així que l'Ebbe i jo hem decidit baixar relliscant per la pendent. Li hem ensenyat a la Lorna com fer-ho i hem baixat gairebé recte, disfrutant molt del patinatge :) Un cop a baix, hem investigat una mica l'edifici inferior de la mina i hem agafat de nou les bicis per anar a Endalen (primera vall). Baixada divertida fins la carretera principal, camí de terra principial diríem jeje, i just abans de passar la zona de l'experiment del Permafrost, hem tobat a mà esquerra. Allà, hi havia una antiga mina abandonada, i de nou hem fet una nova pujada (jo l'únic a sobre la bici) fins arrivar a la Gruve 5 (mina 5). Està situada a l'inici de l'Endalen, i mentre fèiem algunes fotos, ha vingut un grup de quads. És una mica avorrit aquí perquè no pots sortir dels camins (tot està protegit xD). Per acabar la jornada matinal, nova baixada divertida (tot i no ser un gran baixador, he vist que els altres anaven molt lents, així que he passat davant :P) i hem enfilat cap a la UNIS. Allà hem deixat el rifle i pistola de bengales i hem pujat fent una escala a la Svalbardbutikken. M'he comprat una bossa de mini-twists a bon preu! (recomanació de l'Ebbe).

Eren les 15h i algo quan, després de pujar la bici fins a la barrack 11, he arribat a la meva habitació. He pogut constatar que es pot pujar fins Nybyen sense excessius problemes si no estàs molt rebentat (plat mitjà). Un bon dinar de pasta i hamburguesa, i llavors he rebut un nou sms de la Lorna dient que volien pujar a Plateaufjellet a veure la posta de sol (o gairebé) al vespre per si em volia apuntar. Perfecte! Simplement li he fet veure que el rifle estava a la UNIS jejej, així que m'ha dit que si el volia anar a buscar, em deixava les claus a la porta de la seva habitació i que podia agafar la seva bici, ella havia de dormir un parell o tres d'hores (es veu que ahir van tenir festa després de la Friday Gathering jeje). Total, que he acabat de dinar, he pujat a la barrack 10 per agafar les claus i la bici, i he baixat sense pedalar i sense mans tot el camí fins a la UNIS, jajaj ha estat genial! Recollida del rifle i pistola de bengales, i de nou cap amunt a Nybyen. Aquí ja m'ha costat una mica més, entre la càrrega incómode de portar i la bici de la Lorna (força pitjor que la que m'han deixat al matí), he arribat més cansat a la barrack 10 jeje. He tornat les claus (amb nota inclosa) i la bici al seu lloc, i he baixat a peu fins la barrack 4. He estat parlant una mica amb la Mari a la cuina, i li he dit si volia venir, però estava super ressacosa i havia quedat amb amics seus per fer pa i veure pelis només (es veu que ahir van tenir super-festa aiaiai).

A les 19h, he agafat rifle i pistola de bengales, i cap a la cuina de la barrack 10. Allà estava menjant algo la Lorna, hem llevat a la Meagan, i se'ns ha unit el Jerome (un noi d'Amsterdam). Han aparegut el Thomas i l'Eike, alemanys de Bremen, per preguntar si demà podíem fer una excursió amb el rifle de la Lorna (ells avui descansaven jeje). En principi, hem quedat de fer Sukkertopen & Trollsteinen, sortint a les 11h. Després d'esperar a veure si hi havia més gent que volia venir avui, i de que la Meagan acabés els preparatius, hem sortit a les 20h. Remuntada del Longyearelva (riu) i cadascú l'ha creuat com ha pogut (Lorna i jo saltant, Jerome i Meagan, caminant fins trobar una fusta llarga, tot i que els he hagut d'ajudar a posar-la des de l'altra banda). Després, hem pujat el Longyeardalen (la vall), cap al Longyearbreen (glaciar). A mitja alçada, calia tombar per la vall de la dreta, ja que remuntant-la es pot pujar fins al Plateaufjellet (la plana superior). Era un camí relativament cómode però llarguet, entre pedres i trossos de gel. Finalment, abans d'arribar al final d'aquesta vall, hem enfilat a la dreta l'empinada paret per arribar més ràpid a dalt (part més dura jeje).

L'espectacle dalt de la planície era brutal. Un sol esmorteït pels núvols, brillava al cel, just a sobre de l'altra banda de l'Isfjorden. Volant per sobre els escarpats cims, convertits en ombres, de les muntanyes nevades. Era una vista clara, sense boira i amb bona visibilitat. Hem decidit caminar en direcció al recinte científic (conjunt de radars amb cúpules blanques) i a mig camí ens hem trobat un ren que venia cap a nosaltres. Es veu que ens hem posat entremig del seu bassal d'aigua, així que ens ha rodejat mentre li fèiem fotos, per poder beure xD Finalment, hem arribat a una antiga cabana destrossada, on hem pogut asseure'ns, prendre begudes calentes i gaudir de la quasi-posta de sol. En teoria a partir de dimarts el sol s'amagarà una estona a l'horitzó però avui només s'hi acostava. El Jerome i la Meagan han volgut continuar per acostar-nos als radars, però quan ja estàvem aprop, la Lorna estava molt cansada i hem decidit tornar. Encara quedava una bona caminadeta per la Plateau, i la baixada cap a Longyearbyen per la zona de Skjaeringa. Abans de baixar, hem passejat pel penyasegat des d'on es vèia tota la vall de Longyear. La llum del sol era preciosa i ara ja no teníem gens de núvols. Així hem arribat a la caixa negra per signar a Plateaufjellet (quina decepció, està molt aprop pujant des de Longyearbyen jeje). Allà hi tenen un tamboret on et pots fer fotos amb vistes a l'Adventdalen. Hem estat fent una mica el borinot, i hem enfilat la darrera baixada potent fins entrar a Longyearbyen per l'edifici del governador (Sysselmanen Building). Al acabar de baixar, es podien fer unes fotos espectaculars amb el sol reflexant-se a l'aigua dels fjords (era la 1 de la matinada!!). Per acabar la sortida, faltava retornar cap a Nybyen pel marge dret de Longyeardalen (cantó de Huset). Al arribar a la discoteca, hi havia gent marxant cap a casa en taxi jeje, eren quasi les 2h! La Lorna estava realment rebentada, i tot i que l'he intentat convéncer de que demà havia de venir a l'excursió, he vist que, possiblement, al matí no s'hi veuria en cor (ho veurem demà jeje).

Ens hem acomiadat, i tocava anar a dormir ja que demà a les 11h, en teoria farem Sukkertopen i Trollsteinen. Després de tot el dia d'excursió, fent bici i caminant molt, puc dir que sóc el que està en millor forma de tots amb els que he anat. És bo saber-ho, perquè després d'estar força temps aturat d'entrenaments, veig que el cos encara respon força bé! Veurem com em llevo demà jeje :)

Bona nit,

L'Avi Salmó des de la Barrack 4, room 211, Nybyen, Svalbard

Enllaç directe a la resta de fotografies d'aquest viatge: http://picasaweb.google.com/oktopusgarden1/ResumSvalbard#

1. Hola, estas fotos son preciosas tienen una tonalidad de la luz, que me gusta mucho.