Curses (85) Llibres (64) Viatges (270)

dimecres, 25 d’agost del 2010

25/08/2010 - Treball de camp -


Hem tingut una nit freda (-1,5ºC) pel que he vist a les dades meteorològiques. Com que tocava recollir els mostrejadors d'aire, he analitzat les dades ambientals :P De totes formes, ja ho vèia a venir perquè ens hem llevat entre la boira després de molts dies de sol. Durant el descens cap a la UNIS, es notava més fresc l'ambient. Això vol dir que em cau l'aigueta clàssica del nas, és la meva referència!

Després de connectar l'ordinador i revisar els correus, tocava aturar els mostrejadors d'aire. Hem pujat amb el Mark a dalt, i hem estat fent fotos dels filtres de color gris! S'ha de mirar bé a què pot ser degut això. Hem anotat totes les dades necessàries a la fitxa de treball i hem aprofitat per repetir el calibratge del tercer mostrejador. Aquest equip és diferent als altres dos, i per tant cal utilitzar-lo d'una altra forma. Les idees són semblants, però l'execució i material són uns altres. M'ha ensenyat com fer-ho i no és gens complicat. Al baixar als despatxos i fer els càlculs, he obtingut una bona recta (R=0.996). Això volia dir bones notícies, ja que al extrapolar amb les correcions que cal fer segons el manual, es mantenia una bona regressió de 0.99!!




































Abans de dinar ha vingut la Pernilla a buscar-me per a que omplís la fitxa de camp per sortir avui a recollir herba. Has de posar els telèfons de contacte, la residència i una sèrie d'informació per a que el servei de logística et tingui ben controlat. A les 12h puntuals, hem baixat a la cantina a dinar. Allà hi havia l'amiga de la Pernilla (Anna), que l'ha vingut a visitar uns dies, i amb la qual aniriem a mostrejar (així veuria el paisatge). Almenys avui he pogut xerrar una mica (erem només 4 persones al grup) i m'han dit que no calia que em portés els coberts. Aqui es poden agafar del servei de menjador, no cobren xD El plat del menú tenia molt bona pinta, era fricandó d'ànec!! Segur que el dia que decideixi anar de menú, no m'agradarà jejej. Un cop hem acabat, entre les 12:30h i la 13h, hem baixat a buscar el cotxe i cap a la Gruve 7 (mina 7).

































Hem aparcat a la zona inferior, just al costat d'un recinte de gossos, i hem caminat uns 500 metres endins l'Adventdalen en busca de zones verdes de pastura. Un cop hem arribat a una bona explanada, repartició de tasques i ha començat el mostreig. Finalment hem decidit fer 5 rèpliques de cada tipus de mostra: herba, sòl i excrements de ren. Sí, volen estudiar les concentracions de POPs a la sang dels rens, al seu aliment, i també a la seva "sortida" (així fan el cicle més complet jeje). En unes 2 hores, ho hem tingut tot llest i hem fet la visita turística al cim de la Gruve 7. Ja que teníem el cotxe i erem 2 persones de fora de l'illa, hem conduit fins a dalt. Hi ha unes bones vistes de l'Adventfjorden :)




Com que tampoc ens hem entretingut massa estona més, a les 15h ja estava al meu despatx un altre cop. Tenia temps d'extreure el múscul de les mostres d'"eglefino" abans de plegar. He descobert que només hi havia 9 peixos (són més grans que els bacallàs que tinc) i per tant, un cop he acabat, he volgut intentar ensenyar-li a la Monika (sempre està treballant al laboratori) com s'extreien els otolits. Com que era el primer cop que fèia aquesta espècie, ja li he dit que no sabia si tindríem èxit jeje. Tot ha sortit genial, els óssos (otolits) són força grans i molt càlcics, així que es veuen bé! Com que he vist que ho tenia tot preparar per treballar, no era excessivament tard, i tampoc m'esperava ningú per fer res, m'he animat i he acabat treient els otolits dels 9 peixos :P Així els podia embolicar en paper d'alumini, posar en noves bosses i baixar-los a la cambra freda. Sí amics, totes les bosses on estaven guardats en un inici, estaven plenes de suquet de peix així que millor llençar-les :P

El sistema que estic utilitzant des d'ahir funciona bastant bé. He fet una bossa zip de plàstic com a brossa, i cada peix està dins una safateta d'alumini (evitem contaminació i lixiviació del suc xD). A l'hora de recollir, he netejat al màxim la campana ja que no vull deixar olor al laboratori, el material també s'ha netejat i finalment he anat a buscar una bossa gran de brossa per posar-hi totes les restes. Quan més o menys estava tot endreçat, he anat a buscar al Mark perquè m'ajudés a baixar les mostres a la cambra freda (no sabia si podria obrir la porta del carrer amb la meva clau). M'ha ensenyat com anar-hi des del carrer (això ha implicat canvi de sabates jeje), i hem comprovat que jo també puc obrir aquesta porta :) He deixat les mostres i al tornar a entrar a la UNIS (de nou canvi de sabates), ha coincidit que la Lorna i dues assistents de camp sortien. Es veu que s'anaven a banyar al fiord (estan boges, avui no fèia massa bon temps). Jo encara havia de recollir així que els he desitjat sort jeje.
















Quan ja sortia de la UNIS amb la brossa amb material i bosses remullades en suquet de peix. He vist que tornaven les banyistes. La Lorna m'ha dit que si m'esperava 10 minuts pujàvem junts, així que he anat fins al Radisson Hotel a llençar la brossa i he tornat a la UNIS a berenar mentre l'esperava :P De nou hem parat a la Svalbardbutikken (la gent compra cada dia i poca cosa jeje) perquè la Lorna necessitava dolços xD Llavors, la resta de camí cap a casa ha estat tranquil, sense fred i amb una situació extranya. A sobre del Longyearbreen es vèia com una llum màgica de color blau intens (veure fotos). En canvi al Larsbreen, no es donava la situació. En principi, m'ha dit la Lorna que tenia a veure amb el tema de les valls, si són encaixonades i si fa més fred, però realment era preciós el color! Amb tot això hem arribat a Nybyen i no hi havia ningú a la meva cuina. Després he recordat que la Mari tenia mostreig en vaixell avui i arribaria tard. M'he fet el meu arrosset amb truita de gambes per sobre, finalitzat amb dos talls de melonet :) Realment el pa d'aquí està molt més bo que el nostre, i després de 3-4 dies encara està bo! Al no tenir massa més cosa a fer, he vingut a l'habitació i després de passar les fotos a l'ordinador, és hora d'anar a descansar que demà ja és dijous!
















Molt bona nit :)

L'Avi Salmó des de la Barrack 4, room 211, Nybyen, Svalbard

Enllaç directe a la resta de fotografies d'aquest viatge: http://picasaweb.google.com/oktopusgarden1/ResumSvalbard#

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Arxiu del diari

Sobre el viatger